Danmark var der 4000 slagterbutikker. Nu er der 400 |
'![]() |
Slagtermuseet i Roskilde Slagterihistorie Winston Churchill har sagt: "Uden kendskab til fortiden kan man ikke forstå nutiden og uden at forstå nutiden kan man ikke forme fremtiden” Bliv klogere- tryk her |
![]() |
I Danmark har der eksisteret i alt 98 slagterier. I dag er der 4 slagteriselskaber |
---|
Startside | Slagterihistorie | 98 slagterier | Slagterbutikken | Andre virksomheder | Arbejdsmiljø | Garverifaget | Museumsforeningen |
Bacontransport: De fleste billeder vi har fra gamle dage er ikke forsynet med tidspunkt for optagelse eller hvad det er billedet forestillet. Normalt er alle film forsynet med oplysninger om tid og sted, men i dette tilfælde, har vi umiddelbart ingen oplysninger. Efter at have set den igennem kan vi dog forstå, at den handler om at Slagteriernes Forskningsinstitut har fået autorisation til at godkende kølevogne til kødeksport. Med lup kan vi se, at den kølevogn det handler om er godkendt i 1965, så filmen må også stamme fra dette årstal. På filmen viser krav til isolationens tykkelse og køleanlægget, som var monteret på containeren også under sejladsen til England Det mest spændende ved filmen er, at den viser overgangen fra den gamle transport i sækkelærred "baller" som her nok synger på sit sidste vers. På billedet fra filmen ses pallerne på vej ned i lasten.
|
På dette billede vises et af de første forsøg med transport uden sækkelærred i en container.
Som det ses er man ikke begyndt at bruge rustfri stålpaller endnu, som senere blev den gængse transport form I første omgang stod containeren på transportskibet dæk, men senere blev der anskaffet specielle baconfærger, der transporterede containere med baghjul som senere kørte helt frem til kunden Men se selv filmen Efter afslutningen af filmen tryk på x i øverste højre hjørne |
Det var morsomt at se filmen om bacontransport. Den må imidlertid
stamme fra før 1965, sandsynligvis 1962. Da begyndte vi med de viste
containere, som blev lejet fra firmaet Knud Hansen. Allerede fra 1963
var vi igang med stålpallerne i 20 specialbyggede containere, og da
ville en film fra 1965 være historisk.
Oprindeligt forestillede vi os at transportere baconsiderne
uemballeret på hylder som vist i filmen, men det viste sig jo meget
besværligt, og så opstod tanken om stålpaller fra dør til dør. Lige
endnu en bemærkning: På kølebilen står: Godkendt indtil 1965. Så
vidt jeg husker blev kølebilerne godkendt for 3 (evt. 5) år, hvorefter
de atter skulle godkendes.
Resultatet af en forespørgsel den 15.2.2013 - Svend Vahlun var civilingenniør og ansat på Slagteriernes Forskningsinstitut i mange år.
|