Indførsel af selvbetjening af
kød- og viktualievarer i FDB - ved Eigil
Nydam
Efter sin pensionering fra FDB som sektionsdirektør har Eigil Nydam i de
senere år været ansat på Slagterimuseet i Roskilde som frivillig medarbejder.
Eigil Nydam er i dag medlem i en gruppe der beskæftiger sig med de
fusioneringer der skete indenfor slagteribranchen fra 1960 til i dag. Nydam
fejrer sin 90 års fødselsdag den 9. juni 2004.
Indledning:
Indtil 1958/59 forsøgte de store Brugsforeninger hver for sig at løse
forsyningerne af Kød og Viktualier til butikkerne ved oprettelse af
små lokale
Kødcentraler.
Det
viste sig med tiden, at det på alle måder var for urationelt og
omkostnings krævende.
1 August 1959 etablerer FDB en Kød og Viktualieafdeling med det formål:
at indrette moderne - rentable – omkostningslette Kød – og Viktualieaf delinger i Brugsforeningerne.
Fuld Selvbetjening af fersk
kød-detailudskåret-færdigpakket og prismærket .
Centralt producerede pålægsvarer.
Centralt pakket og prismærket Pålægsvarer og
Salater.
Kvalitet og tillid skal være kendetegnet for
Brugsforeningerne.
Jeg blev d. 1. August l958 ansat som disponent under Vareafdeling A til
at løse disse mangeartede opgaver.
Jeg kom fra en stilling som leder af
detailafdelingen på et større slagteri (Nykøbing S) efter en række år i
detailbutik. I l949-l950 havde jeg deltaget i en række kurser, som kødspecialister fra amerikanske Supermarkeder
afholdte for Danske Slagtermestres Landsforening og var derigennem blevet meget optaget af Supermarkeds systemet.
Jeg havde på det tidspunkt ringe kendskab til
Brugsen og FDB. De fleste medarbejdere var uddelersønner- eller døtre, der alle
blev gode og hjælpsomme kolleger.
Der var især to personer, der tog sig af mig og
hurtig fik mig til at føle, at jeg hørte til
” familien ”.Den ene var Gunnar Christensen, den senere Førstedirektør,
som jeg havde den fornøjelse at dele kontor med den første tid.
Han arbejdede med indkøring af Dybfrost, men
gav sig tid til at orientere og vejlede mig om interne forhold samt skrevne og
uskrevne bestemmelser og retningslinier.
Den anden person var chefen for Vareafdeling A:direktør Erik
Ulriksen. Hans interesse og optimisme for det nye vareområde smittede af på
alle. Han lærte mig alt om FDB og Brugserne. E. Ulriksen er en glimrende
fortæller, og på vore lange og ofte sene ture fortalte han om FDB og
Brugsforening under og efter krigen (1941-1945). Det var historiefortælling, så
man blev grebet af , og delte fortællerens begejstring.
Det er hans fortjeneste, at jeg hurtig følte
mig som en rigtig ” Brugsmand”. Hans kendskab og kontakt til uddelere var
uvurderlig.
Vi kunne altid regne med Ulriksens opbakning
(hvis vi da opførte os ordentlig) selvom
han i den første tid ikke havde det let
med de røde tal. Heldigvis blev det meget lettere senere.
Den gældende Veterinærlov vedr. handel med KØD
og PÅLÆG var udarbejdet med henblik på traditionelle Slagterbutikker. Sammen
med Konsulenttjenesten blev der derfor udarbejdet og godkendt retningslinier
for dispensation til indretning af kødafdelinger med fuld selvbetjening i
Brugsforeningerne .
Der blev udviklet nyt inventar, der var tilpasset de nye butiksformer.
De første prismærkningsvægte måtte hentes i Tyskland..
Da en vis omsætningsstørrelse ville være
nødvendigt for, at kødafdelingerne i
Brugsforeningerne kunne være rentable, ville etablering geografisk blive meget
spredt. For at opfylde vore krav for fersk kød om kvalitet, friskhed og kortest
mulig tid fra producent til forbruger, ville det være nødvendigt med direkte
leverancer fra Slagteri til butik. Det var derfor vigtigt , at der blev
udarbejdet og indarbejdet systemer og retningslinier, der kunne sikre
opfyldelsen af målsætningen.
Kød og Viktualieafdeling var for de fleste en
ny og ukendt varegruppe, med kort holdbarhed og store svindmuligheder og samtidig en speciel og omhyggelig
behandling.
Der opstod derfor hurtigt et stort behov for
uddannelse.
* Uddannelse af fagligt personale til nye for retnings principper.
* Uddannelse af
Pakkedamer
* Uddannelse af
uddelere for en grundig orientering og indsigt omkring varegruppen.
Der fandtes på dette tidspunkt ingen uddannelse indenfor branchen,der var målrettet mod den nye
butiksform for handel med Kød og
Viktualie i Brugsforeninger.
For at få erfaringer og afprøvning af
konceptet, købte FDB en mindre Salat og Pålægsfabrik i Vordingborg. Den skulle
samtidig tjene som uddannelsessted for uddelere, faglige medarbejdere og
fremtidige konsulenter.og samtidig være
leverandør til Sjællandske Brugsforeninger
Begyndelsen var svær – der manglede
eksisterende butikker med Kød– og
viktualieafdeling indrettet til selvbetjening. Derudover var der en udbredt
skepsis både hos uddelere og leverandører. E. Ulriksen og jeg påbegyndte derfor
i samme periode regelmæssige
orienteringsmøder på afdelingerne
. Vi besøgte butikker om dagen med
efterfølgende møder om aftenen med
uddelere, slagtere og leverandører.
Det blev senere erstattet med regelmæssige leverandør møder. Det var vigtigt for os, at
parterne lærte hinanden at kende og fik
lejlighed til at drøfte fælles problemer
og interesser.
De første møder forløb absolut ikke
stilfærdigt, men efterhånden udviklede
det sig til kvartalsvise møder på
slagterierne med godt udbytte og positiv indstilling.
På produktionsside viste det sig at være umuligt at skaffe
centralpakket/prismærket pålægsvarer fra markedsførende producenter.
For at skaffe forsyninger og ensartet kvalitet
blev man på en række møder med
byforeningerne i Jylland, Odense og Helsingør enige om en fælles indsats på kødområdet, og FDB besluttede at bygge en moderne Kød- og
Viktualiefabrik i Viby ved siden af den nye storafdeling.
Århus brugsforenings Kødafdelinger skulle forsynes fra den nye
fabrik samtidig med lukning af Foreningens egen Kødcentral..
Arkitektafdelingen fik til opgave at tegne og
bygge den nye fabrik, der skulle kunne levere
kvalitetsvarer, der kunne skabe tillid til brugsforeningernes kødafdelinger med
produktion affersk grovopskåret kød, vakuumpakket- og prismærket Pålæg og
Salater.
Sideløbende blev der i samarbejde med prøvekøkken og
centrallaboratorium udarbejdet recepter
– deklarationer- og hygiejneregulativ for fabrikken og butikkerne
Fabrikken startede den 8. Januar l962 og var på
det tidspunkt den eneste fabrik, der kunne levere fuldt sortiment i sliced
–færdigpakket –prismærket pålæg og salater samt grovopskåret kød.
De første år var problemfyldte og
nødvendiggjorde en hurtig reorganisation for at få fabrikken bragt på
et tilfredsstillende niveau både økonomisk-teknisk og hygiejnisk.
På samme tid var Masnedsund Brugsforening ved at bygge ny butik. Forslag om at udvide
byggeriet med en Kød &Viktualie .afd. havde ingen interesse og blev afvist
med den begrundelse, at der lå et slagteriudsalg få hundrede meter derfra og at
slagteriets medarbejdere handlede i Brugsen.
Efter nogen tids forhandling blev der
enighed om en tilbygning til den nye butik på den betingelse ,at FDB
skulle afholde alle omkostninger ved
byggeriet og indretning til selvbetjening
af Kød & Viktualie. FDB
skulle derudover påtage sig det fulde
driftsansvar.
Forsøget lykkedes, og Foreningen overtog efter
kort tid afdelingen.
Det vigtigste for FDB var, at resultatet
medførte en positiv indstilling til projektet og følgelig hurtigere accept og
udvikling af fremtidige projekter.
I samme periode overtog FDB Helsingør
Brugsforenings Kødcentral, og dermed ansvar for forsyning af foreningens
kødafdeling samt til Nordsjællandske Brugsforeningers kødafdelinger.
Der blev nu så god udvikling i
butiksindretninger, at de første kødkonsulenter, udannet i Vordingborg, kunne stilles til Foreningernes rådighed og hjælp ved indretning, igangsætning og
vejledning til uddeler og slagter .
I begyndelsen var sortimentet traditionelt
–Gris-Okse-Kalv,men efterhånden steg kravene til afveksling og nyheder. bl.a.
aftog vi nogle år alle slagtede rensdyr direkte fra Grønland slagtet under
kontrol og grovopskåret og pakket til FDB.Senere iværksatte FDB efter aftale og
gennem Salgteriskolens
detailslagterafdeling udskæring og pakning i Grønland.
Vi importerede Hjortekød fra Skotland og Lam og
Hjortekød fra New Zealand.
For at sikre kvaliteten af dansk Oksekød blev
der sammen med Centrallaboratoriet udarbejdet
retningslinier for alder –kødfylde –slagtning –og modning.
En speciel aftale med Hereford-foreningen måtte
desværre opgives p.gr. af leverandørsvigt. Fabrikken forsynede brugsforeningen.
i lokalområdet med fersk kød, hvorimod
leverancer af pålægsvarer var landsdækkende med kølevogn , dels direkte fra
fabrikken og dels via fabrikkerne i Vordingborg og Helsingør
Området var i l967-l672 præget af meget stærk
ekspansion på butikssiden og det krævede
samtidig store investeringer på fabrikken i Viby –maskinerne blev udskiftet og
salatproduktionen blev overført til Viby
fabrikker .
Alt i alt næsten en fordobling af
produktionsarealet.
For at overholde vort princip om levering af
fersk kød direkte fra Slagteri til butik betød expansionen en nødvendig
udvidelse af leverandørkredsen.
De første aftaler havde været vanskelige at få
i stand.
Det var svært for mange slagterier at forstå og
accepteret Brugsen skulle handle med fersk kød. Der skulle tages hensyn til
private slagtere og egne Slagteriudsalg. Efterhånden blev vi accepteret og
tidligere betænkeligheder glemt..
For at sikre ensartet kvalitet og udskæring fra
alle leverandører var det nødvendigt, at der blev arbejdet efter ensartede
specifikationer udskæringsbeskrivelser.
I aftalerne indgik, at fakturering skete på
FDB’s egne fakturaer og til FDB´s
vejledende udsalgspriser.
Disse meget faste retningslinier og aftaler
blev nedfældet i Slagterhåndbogen Slagterhåndbogen udleveres til butikker og Slagterier med
leverandøraftale. Slagterhåndbogen indgår også i uddannelsesmaterialet på
Slagteriskolen i Roskilde. Efter indkøring af fabrikken i Viby blev Vordingborg
og Helsingør lukket.
Vi fik behov for egnede kursuslokaler.
Slagteriskolen i Roskilde ville være velegnet, der var let adgang til
råvarer – skolen var centralt beliggende og der var overnatningsmuligheder på
skolen. Med hjælp og velvillig indstilling fra Forstander K. Teglmand’s side
fik vi mulighed for at holde vore kurser i lejede lokaler på skolen og i øvrigt benytte skolens
faciliteter og ekspertise.
Det førte til, at vi fik anerkendt vore kurser og godkendt at vore
elever indgiki Slagteriskolens
kursusplan og Slagteriskolens lærere overtog undervisningen efter
programmer udarbejdet af FDB’s Kød og Viktualie afd.
Der blev derved mulighed for at tilbyde et omfattende kursusprogram
for:
Uddelere
Slagtere
Pakkedamer
og Delikatessedamer
Grundmaterialet var Slagterhåndbogen og fælles for alle var:
Kvalitetskrav
Kalkulation
Hygiejne
Regnskab
Gennem kursisterne fik vi mulighed for løbende kontrol med vore
udskæringer og kalkulationer og
dermed sikkerhed for rigtig
prisfastsættelse.
Ekspansionen betød stigende
behov for tilgang af nye medarbejdere.
Lærlingeuddanelsen
Lærlingeuddannelsen var på
daværende tidspunkt forbeholdt private
slagtere.
Supermarkeder havde ingen mulighed for at opfylde de krav, der var gældende for at bestå Svendeprøve.
Sammen med Slagteriskolen udarbejdede FDB en uddannelsesplan og
uddannelsesforløb. der ville gøre det muligt for Supermarkederne at uddanne
Slagterlærlinge på betryggende måde og samtidig opfyldte alle gældende krav.
Via detailudvalget på
Slagteriskolen blev planen godkendt af Slagterfagets Fællesudvalg og den første
lærlingeuddannelse til
Supermarkedsslagter var en realitet.
HB
HB’s overtagelse af en række Byforeninger bevirkede, at FDB efter
forhandlinger dels med HB’s kødafdeling og dels med de enkelte Byforeninger fik
leverancer til HB’s butiker udenfor Storkøbenhavn.
Det blev indledningen til et
meget nært og positivt samarbejde med HB’s Kødafdeling.
For fersk kød blev der gennemført ensartede udskæringer og kalkulationer. På ugentlige
prismøder blev der fastsat fælles priser og udsendt fælles prislister.
På produktionsside blev der i samarbejde med FDB’s Centrallab. og Prøvekøkken udarbejdet
fælles recepter og hygiejneregulativ med det formål at sikre ensartet god
kvalitet i alle butikker.
FDB’s Slagterhåndbog blev gældende for alle-
Distributionen af pålægsvarer til et geografisk meget spredt butiksnet
(Supermarkeder) var meget dyrt Da alle Centralafdelinger havde kølekapacitet,
var det nærliggende at lade Centralafdelingerne varetage distributionen af
pålægsvarer og derved nedsætte fabrikkens distributionsomkostninger.
Det ville også indebære, at alle Brugsforeninger med kølefaciliteter
kunne få forsyning. Efter godkendelse fra Veterinærdirektoratet blev der
igangsat en forsøgsordning på Odense Cenrtralafdeling.
Kort tid efter var ordningen gennemført på alle afdelinger. Det blev konceptet til de senere
Ferskvare Teminaler
I samme periode fik vi efter aftale med
Veterinærdirektoratet –Fagforeninger og Slagterierne gennemført
natudkørsel med fersk kød direkte fra
slagterierne, så slagteren havde helt friske varer, når han mødte om morgenen.
Desuden betød ordningen bedre udnyttelse af slagteriernes vognpark og
der med billigere indkøbspriser til
Brugsforeningerne. Det blev godkendt fordi en kødkonsulent opfandt en billig og
snedig måde at dele kølerummet på således, at der om aftenen
kunne skabes et tomt, aflåset rum, hvortil kun chauffør og uddeler fik udleveret nøgle.
Ordningen fungerede tilfredsstillende og ingen, der fik udleveret nøgle svigtede tilliden.
Slagteridirektører
I begyndelsen var det for flere Slagteridirektører svært at acceptere
FDB som ny indenfor branchen og
uforståeligt, at der blev stillet krav om bestemte leveringsformer, speciel
fakturering og kvalitets og hygiejnekrav.
At FDB tilmed forlangte, at Centrallaboratoriet skulle godkende
slagteriet som leverandør og føre løbende kontrol, var i begyndelsen helt
uacceptabelt for de fleste.
Holbæk
Direktør Bojsen Holbæk Slagteri var en undtagelse, han indgik fra starten
et for begge parter positivt samarbejde, der bl.a. medførte et samarbejde med
Centrallab.( Okholm)
I forbindelse med et nybyggeri blev den centrale plads ved indkørslen
til Slagteriet døbt ”Okholms plads”
I slutningen af perioden l959/72 prægede arbejdet med fusionen med HB i
høj grad arbejdet.
På Kød og Viktualieområdet havde vi gennem nogle år oparbejdet et
gensidigt tilidsforhold,hvor FDB havde ansvar for priser,
kalkulationer,fakturering og slagteriaftaler, der var derfor ingen nævneværdige
problemer på disse områder- Heller ikke i forbindelse med fusionen.
På produktionsside opstod der vanskeligheder så FDB besluttede at lukke
tidl. HB´s fabriksanlæg i århusgade, København.(Pølsefabrik-Kødopskæring og Salatfabrik) Kødopskæringen fortsatte i
lejede lokaler i Kødbyen.
Lokale fabrikker i Århus , ålborg og Helsingør
blev lukket i samme Periode.
1960/l972 var en periode med stor aktivitet og
god indtjening i alle led. FDB og Brugserne havde opnået en markedsandel i
K&V der var større end private
Slagtere – Dansk Supermarked –Irma.
Internt den største Varegruppe i Vareafdeling A
( Omsætning og Indtjening)
E. Nydam.
Sektionsdirektør
Efterskrift.
Indkøringen af afdelingen var som nævnt ikke
uden problemer, hvilket gav anledning til mange både morsomme og alvorlige
episoder.
Appelsinsmag
I de første år havde vi op til Jul mange reklamationer over at kødet
smagte af appelsiner.
Årsagen viste sig at være juleappelsiner ,der
hvert år kom hjem i store mængder op til jul. og, at kød og appelsiner ikke
blev holdt adskilt - endda ofte
opbevaret i samme kølerum. I en enkelt brugs fortsatte problemet selv om det
blev oplyst, at de to varegrupper blev opbevaret i hver sit rum. Et besøg i
Brugsen afslørede ,at der var skabt forbindelse mellem de to rum for at skabe
køling til appelsinerne. Det blev lukket
og derefter var der aldrig problemer med appelsinsmag i kød.
Bornholm
På Bornholm var Slagteridirektøren absolut ikke
indstillet på at ”fremmede” skulle blande sig i Øens Kødforsyning. Både
Ulriksen og undertegnede var flere gange på Bornholm uden resultat
Ved et besøg i en Brugsforening i forbindelse med åbning af Kødafdeling fandt
vi ud af, at et bestyrelsesmedlem også var medlem af Slagteriets Bestyrelse.
Ved næste Bestyrelsesmøde på Slagteriet blev det pålagt Direktøren at tage
kontakt til FDB Det blev til et meget fint samarbejde til gavn for alle parter.
Skeptiske uddelere på Fyn
På Fyn var uddelerne meget skeptiske
Efter et
langt aftenmøde på Svendborg fabriken afbrød vi forhandlingerne. Tidligt
næste morgen afholdtes på opfordring af uddelerne et nyt møde på hotellet hvor der blev
enighed om en forsøgsperiode i udvalgte
butikker.
Inden denne periode var udløbet, meddelte
uddelerforeningens formand i uddelerbladet sin fulde støtte til projektet og på
grundlag af egne resultater anbefalede han sine kolleger at tilslutte sig til
FDB’s program.
Det gav så til gengæld problemer med forsyning.
Slagteriet i Fåborg var det eneste slagteri på Fyn ,der var
interesseret i at levere til Brugsforeninger over hele Fyn.
Forsyninger
til Odense By var besværlig på grund af et gammelt kommunalt cirkulære,
der bestemte ,at alt fersk kød fra
udenbys leverandører skulle godkendes af Veterinærkontrollen på Odense offentlige
Slagtehus.
Det betød at vognen fra Fåborg Slagteri hver
dag skulle køre til det Offentlige Slagtehus, hvor varerne skulle kontrolleres. Det tog ofte
lang tid og vi kunne konstatere forringelse af holdbarhed og kvalitet.
På
det grundlag ansøgte FDB Odense
Kommune om ophævelse af denne bestemmelse, det mødte selvfølgelig modstand,fra
erhvervet i Odense, men det endte med at
Byrådet på et møde ophævede bestemmelsen. (samme aften ringede Direktør
Jacobsen og sagde ” nu kan der bestilles
Champagne ” )
Direktør Kræmer, Ringsted
På Sjælland henvendte vi os til Ringsted Andelsslagteri.Direktør Kræmers eneste kommentar var:
”Herr Nydam: Hvis Brugsen bare vil sørge for at
der er kotøjr og grimer nok – så skal jeg nok sørge for Kødvarerne. Det skal
bemærkes,at Ringsted (FSA) senere under
Kræmers ledelse fik et meget nært og
positivt samarbejde med FDB.
Strejke
Kort tid efter at fabrikken i Vordingborg blev
åbnet udbrød der strejke på Slagterierne. Der var lukket for leverancer til de
få butikker vi havde på Sjælland.Det var
vigtigt at de fik forsyninger og vi fik derfor bevilliget penge til opkøb. Så
vi tog på landet og købte ind og fik slagtet på et lille. slagteri i Nr. Alslev (så æren blev reddet –
butikkerne fik kød)
Kronhjorte fra Australien
På et tidspunkt fik vi importtilladelse til
Kronhjortekød fra Australien med tilhørende Gevirer og reklamemateriale. Vi var
af den opfattelse at importtilladelse også dækkede tilladelse til salg i butik.
Det var ikke tilfældet.
Vi måtte derfor ansøge samtlige kommuner om
tilladelse. Vi fik tilladelse, men fra flere kommuner kom den først flere
måneder efter kødet var solgt.